Monday 23 July 2007

Carcassone

Semalam kami pergi carcassone, ikut rombongan IAS, kami ni menumpang je sebenarnya..., memang bercadang sebelum ni dgn as nak pergi sana, naik train, tapi tak jadi2 pergi lagi, dan kebetulan pula IAS buat rombongan, jadi kami ni kira menempek la ni, hehehe.. buat muka tebal je ni.. Carcassone ni bandar Medieval, bandar yang ditinggalkan, mungkin setelah adanya revolusi perancis kot, kira org sini taknak lagi hidup dengan ada raja2 ni.. , kalo nak banding dengan Edinburgh castle mungkin yang ni lama lagi, dan binaannya pun agak tak maju lagi mcm Edinburgh castle tu. Tapi mengikut tourist guide yang cakap tu dan yang aku faham la apa dia cakap, bandar ni memang terkenal dgn susahnya musuh2 nak tawan, dan terkenal disekitar eropah tak berjaya ditawan. Byk peringkat bandar ni berkembang, tembok pun berlapis2 nak tahan serangan dari sepanyol dan dari arah lain.

Sayang bandar ni ditinggalkan terbiar agak lama, lepas tu baru diaorg preserve balik, dan kini dibawah unesco, dalam list world heritage dan ada la sikit peruntukan utk kerja2 pembaikan.






P/S: Sayang sekali , skrg ni waktu summer, cahaya matahari terik amat, aku pulak tak ada polarize filter, gambar byk tak menjadi dan gambar dalam church pun tak menjadi tak ada flash..., elok aku bawak kamera cam azizul ja lagi senang, hehehhhe sebagai backup..

6 comments:

Nurul said...

wow sgt panas ye sana..tgk la si kakak tu sgt menempek..wekeke..as beli apa esprite tu?bak mai aku tgk brg sopink hang..hahahhaa

AsLiNa said...

sgt besar ye dalam dia.. dan penuh dgn kedai souveniur.. kakak pulak dah ade lg sorang ayah angkat baru.. uncle ikmal..tapi asik silap panggil uncle ikmal tu aunty yuyul dan kekadang uncle am...huhu..

AsLiNa said...

nurul, kat esprit aku beli 3 handbag kecik rega 5 euro je..satu lagi besar skit 20 euro..semua sale gilosss..

Nurul said...

assssss....mmg aku kena p n beli gak tmpt hang p tu...huhuhuhh

NoRMaTSuE said...

wow...napa kwn2 aku ni suma sopink melampau....

AsLiNa said...

nor, aku byk sopink barang nak bg org, utk diri sendiri ade satu je handbag..huhu..